ASSZERTIVITÁS TESZT
Előfordult már, hogy valakivel összevitatkoztál, és pár perc múlva megbántad, hogy hogyan reagáltál. Vagy szem és fültanúja voltál egy kínos helyzetnek, és csodálkozva figyelted, hogy az egyik fél mennyire nyugodt maradt, amikor kiosztották? Sőt, a nagyhangú fél, a végén leállt, és bocsánatot kért. A közös pont a történetekben az asszertivítás, illetve annak hiánya.

Egy asszertív személy magabiztosan tud megnyilvánulni érzelmileg nehéz szituációban is. És ami jó, hogy ez a készség tanulható, fejleszthető. Te hogy állsz ezen a területen? Ha kitöltöd a teszted, kiderül, hogy mi a helyzet veled.

Hogy a lehető legőszintébb képet kapd Magadról, - elvégre azért töltünk ki egy tesztet – vedd figyelembe, hogy úgy vagyunk kódolva, hogy a legjobb eredményre törekszünk. Így előfordulhat hogy a feleletválasztós feladatoknál nem azt a választ jelöljük ahogy valóban viselkedni szoktunk, hanem amiről úgy érezzük, hogy ez lenne az optimális. Ez pedig eltorzítja az eredményt.

Érdemes a szituáció elolvasása után – még a válaszlehetőségek elolvasása előtt - egy pillanatra megállni, és felidézni, amikor ehhez hasonló helyzetben voltál. Hogy is élted meg? Hogy is reagáltál? Csak ezután fusd át a válaszlehetőségeket. Így nagyobb eséllyel választod ki a tényleges viselkedésedhez hasonló választ.
Ez így lassabb egy kicsit, de az a cél, hogy minél reálisabb képet kapj magadról.
Lássuk hát azokat a bizonyos szituációkat! Válaszd ki a rád jellemzőbb reakciót:
  • 1. Egy kollégád ingerülten szól hozzád. Te:
  • 2. Az eladó rengeteg erőfeszítést tett, hogy megtalálja számodra a megfelelő cipőt, de nem járt sikerrel. Te:
  • 3. Már így is túlterhelt vagy, és a főnököd újabb feladattal akar megbízni. Te:
  • 4. Egy barátod megdicséri, hogy milyen könnyen teremtesz kapcsolatot. Te:
  • 5. Egy kollégád nem adja le időben az anyagot, ami nélkül Te nem tudsz tovább dolgozni. Te:
  • 6. A sógorod megkritizálja a terveid alapján felújított lakásotokat. Te:
  • 7. A piacon látod, hogy az árus kevésbé szép gyümölcsöket is belecsomagol az árudba. Te:
  • 8. A csemetéd ma különösen sokat segített. Te:
  • 9. A barátnőd többször is elkésett már a találkozóitokról. Te:
  • 10. A barátnőd megkér, hogy vigyázz a gyermekére, de Te aznap nem érsz rá.


  • Melyik állítás igaz Rád?
  • 11. Meglep, ha megbántok valakit:
  • 12. Ha úgy érzem az viszi előbbre az ügyet, akár gúnyos is tudok lenni
  • 13. Könnyen kérek segítéséget
  • 14. Engem senki sem hallgat végig:
  • 15. Nem esik nehezmre kritikát mondanom
  • 16. A vitákat messze elkerülöm:
  • 17. Nagyon fontos számomra a környezetem véleménye.
  • 18. Ha megkritizálnak, általában megsértődöm:
  • 19. Igyekszem figyelni arra, hogy a beszélgetésben a másik fél is szóhoz jusson:
  • 20. Bármi áron kifejezésre juttatom, amit akarok:


  • A következő állítások között mindig összesen 5 pontot ossz szét úgy, hogy a Rád leginkább jellemző kapjon több pontot. Lehet olyan is, hogy az egyik állítás egyáltalán nem kap pontot, de olyan is hogy az egyik 5 pontot kap a többi pedig 0-t.
  • 21. Olyan ember vagyok, aki
  • 22. Olyan ember vagyok, aki
  • 23. Olyan ember vagyok, aki